fbpx

DNB øker prisen for kortbruk og innfører gebyr på alle minibankuttak

Fra 1 Januar får alle kunder i DNB høyere kostnader på å bruke kredittkort og debetkort hos banken. I tillegg til høyere gebyrer på kort så blir også betalingstjenester dyrere.

Norges største bank DNB har altså innført 10 kr i avgift til kundene sine når de tar ut penger i DNB sine egne minibanker. Som kunde hos DNB er det lite du kan gjøre for å komme unna disse gebyrene.

Slik er DNB sine nye gebyrer

  • Uttak fra minibanker i utlandet: går opp tl 40 kr fra 35 kr (du må i tillegg betale 1% av uttakssummen når du bruker kredittkort)
  • Valutapåslag i utlandet: høynes fra 1,75% til 1,95%
  • Uttag fra DNB minibaker i Norge: fra tidligere 0 kr til 10 kr pr uttak
  • Uttag fra andre minibanker i Norge: fra 7 kr til 10 kr pr uttak
  • Kontouttak bank i butikk/postkontor: Prisen går opp 100% fra 10 kr til 20 kr
  • Papirfaktura kredittkort: var tidligere gratis for noen kort og kostet 20-35 kr for andre kort. Nå blir prisen 39 kr for alle kort.
  • Girobetaling: går fra 75 kr til 100 kr.
  • Betaling med brevgiro: fra 10 kr til 12 kr

Det blir dyrere å bruke DNB kortene utenlands

Valutapåslaget øker fra 1,75% til 1,95%, dette betyr at det blir 11,42% dyrere å betale med kort fra DNB utenlands. Kontantuttak med debetkort går opp fra 35 kr til 40 kr. Kontantuttak med kredittkort går fra 35 kr og 1% av uttakssummen til 40 kr og 1% av uttakssummen.

Det finnes bedre alternativer

Nå er det naturlig at mange DNB-kunder vil skifte ut sitt kredittkort, men hva er alternativene? Det finnes mange bedre alternativer. Alle kortene i listen nedenfor har ulike gode fordeler, se hvilket kort som passer deg.
[emkort]
Husk at du har valgmuligheter i ett fritt marked

Som forbruker og medborger i en fri demokrati med frie markeder så har du ofte en mulighet at velge bedre alternativer hvis du blir presentert et dårlig produkt. Du som forbruker kan og har til viss del et ansvar til å si nei til dårlige alternativer, for hvis ikke vil det dykke opp dårlige alternativer fra alle hold og kanter.

Den økte gebyrsituasjonen ikke bra for forbrukerne

Alle vanlige aksjeselskaper skal maksimere sine inntekter til aksjeeierne, dette gjelder også DNB. Å sette opp gebyrer kan være meget lønnsomt hvis kundene ikke endrer oppførsel, dvs endrer bank for sine gjøremål. Vi synes DNB sin gebyr politikk er en litt ufin måte å bruke sin ledende stilling på i det Norske bankmarkedet. DNB er Norges største bank. Den 1 desember i 2015 innførte DNB gebyrer på uttak over post i butikk og bank i butikk. Denne gangen argumenterte DNB med at det er jo gratis å ta ut penger i minibanken. Les her for å se hva VG skrev i oktober 2015. Nå kun omtrent 1 år senere har man altså også innført uttaksgebyrer til sine egne kunder i alle minibanker, også i sine egne, og samtidig økte en rekke andre gebyrer. Det spiller ikke noen rolle om du har et debetkort eller kredittkort, du må betale uttaksgebyr i minibanker uansett. Har man penger i en bank må det være mulig å ta ut pengene dine gratis. Banken tjener penger på mange andre måter.

DNB burde gå foran med godt eksempel

Vi mener at som konsument bør man overveie å endre oppførsel pga ting som dette, uansett om det er DNB, andre banker, eller andre selskaper i andre bransjer som tvinger kundene sine å betale gebyrer.

Som kunde har man et ansvar å si nei når ting går for langt. Som medborger i et land med fri konkurranse kan man se på tilbud fra konkurrerende aktører. I andre sammenhang ønskes det ofte at de ledende går foran med godt eksempel, som for eksempel i klimapolitikken.

DNB som er den største banken i Norge bør går foran med godt eksempel på å ikke bygge opp en gebyrøkonomi, der brukeren ikke har noen muligheter til å unnvike gebyrer, men istedet blir tvunget til å betale de. I stedet gjør DNB akkurat motsatt, de går i bresjen for å innføre nye gebyrer til kundene sine.